English / Magyar
„Hogy nyugodt körülmények között folyjon a gyógyítás…”

Bemutatkozik a Kútvölgyi Rendelőintézet triage csapata

Kútvölgyi Rendelőintézet triage csapata

A Kútvölgyi rendelőintézet triage részlege 2007-ben kezdte meg működését. Mára már a sürgősségi ellátó helyek kórházi működése elterjedt az országban, viszont a Kútvölgyi Rendelőintézet forgalma indokolta, hogy a sürgősségi funkciók egy részét a járóbeteg bejáratnál is életre hívták. A világszerte már évtizedes hagyománnyal bíró „triage tevékenység” első éveinek tapasztalatait mutatják be a triage csapat tagjai: Kazsuk Rita,  Kristó Paula, és Prokopecz Szilvia.

  • Hogyan tudnák mindenki számára érthetően megfogalmazni a triage jelentését és a triage csapat feladatát?
  • Szilvia: a triage szó „hármas csoportba” osztást jelent, eredetileg a Napóleoni háborúkban kezdték meg a rendszer használatát, a sebesültek sérülésük súlyossága szerinti csoportokba osztására. A lényeg ma is ugyanez, a triage célja a rendelőintézetben akut panaszokkal, ezért előjegyzés nélkül jelentkező betegek támogatása, aszerint hogy mennyire sürgős ellátást igényelnek.
  • Milyen végzettség és felkészültség kell a triage munka elvégzéséhez?
  • Rita: mindannyian hosszú ideje az egészségügyben dolgozunk, de a szakmai tapasztalat mellett nagyon fontos, hogy szeretni kell az embereket. A hozzánk kerülő betegeket nem csak segítjük, de aggódunk a sorsuk iránt, akkor vagyunk nyugodtak, ha megtudjuk végül hogyan sikerült az ellátásuk.
    Paula: Én a triage munka mellett, a reumatológián, a csontsűrűség mérésével foglalkozom. Azt gondolom, hogy mindegyik helyre kell egyfajta strapabírás, azok a kollegák maradnak a pályán, akik a napi 20-25 vagy több beteg ellátását végig tudják csinálni. Fizikai és lelki kitartásra van szükség.

paula_foto

Paula: „…Fizikai és lelki kitartásra van szükség…”

  • Milyen problémákkal fordulnak a triage-hoz a betegek?
  • Szilvia: Nagyon különbözőek az esetek, van aki sürgős beavatkozást igénylő szemészeti panaszokkal érkezik, volt olyan eset is, akit sajnos itt a rendelőintézet előtt ütöttek el, ők hozzánk kerülnek és mi segítjük, hogy elsőbbséget élvezzenek és minél előbb szakszerű ellátást kapjanak.
  • Mennyire nehéz eldönteni, hogy ki az, aki valóban sürgős ellátásra szorul és ki az, aki még várakozhat?
  • Rita: Nehéz és felelős dolog a döntés, legelőször is a kommunikációs készségek használata segít a döntéshozatalban. Általában pár kérdése után, a tünetek ismeretében nagy biztonsággal lehet döntést hozni. Természetesen szükség esetén azonnal konzultálunk egy szakorvosunkkal. Mindig elsőbbséget kap a kockázatos állapotú beteg.

rita_foto

Rita: „…Nagyon fontos, hogy szeretni kell az embereket…”

  • Milyen emlékezetes esetekkel találkoztak eddigi munkájukban?
  • Rita: Szinte minden nap van emlékezetes esetünk… nemrég történt, hogy egy idős hölgy súlyos panaszokkal jelentkezett nálunk, éppen intézkedtünk az elhelyezéséről, amikor még egy idős hölgyet kísértek be a kollegák, aki a rendelőintézet előtt lett rosszul, vagyis egyszerre két akut beteget kellett ellátnunk. Ez igazi triage feladat volt, mert gyorsan el kellett döntenünk a tünetek alapján, hogy melyik betegünket kell először ellátnunk… természetesen mindketten azonnali ellátást kaptak, de az ilyen helyzetek felelősség teljesek… egy másik esetben egy hölgy olyan súlyos tünetekkel jelentkezett, hogy magam toltam át a sürgősségi osztályra, de a liftben annyit romlott az állapota, hogy közvetlen az intenzív osztályra vittem, éppen meg tudták menteni az életét….
  • Előfordul olyan eset, hogy egy beteg a triage-t használva szeretne előnyhöz jutni?
  • Szilvi: ritkán, de sajnos előfordul. Erre mi pár kérdés után azonnal rájövünk, de az ilyen esetekben is udvariasnak és higgadtnak kell maradnunk

szilvi_foto

Szilvia: „…Mi segítjük, hogy a sürgős esetek elsőbbséget élvezzenek…”

  • Mikor érzik úgy, hogy sikeres amit csinálnak?
  • Rita: sokszor érezzük ezt, a betegeink nagy része nagyon hálás a segítségünkért, mindennap megtörténik, hogy visszajön egy beteg és megköszöni amit tettünk… ez nagyon fontos… jól esik, elismerés a munkánkért.
  • Köszönöm a beszélgetést!

Az interjút készítette: Léder László.
Az interjúkkal kapcsolatos észrevételeit, kérdéseit kérjük küldje el nekünk a leder.laszlo@prleder.hu e-mail címre.